Tekniska problem på ESTA:s webbplats

Publicerad: Apr 23, 2019, Ändrat: Jul 25, 2019 | Tags: ESTA webbplatsproblem, ESTA-ansökan

ESTA:s webbplats har sällan tekniska problem men när de väl uppstår är det frustrerande för resenärer med tajta resplaner. Det är allmänt känt att tekniska problem tillhör vardagen, i synnerhet för onlinesystem och webbplatser med hög belastning. ESTA:s onlinesystem har en hög drifttid på över 99 % och Customs and Border Protection (CBP) utför regelbundna uppdateringar, oftast på lördagsmorgnarna.

Ett driftstopp på ESTA:s webbplats kan vara från en till tio timmar, vilket innebär att du inte kan ansöka om resetillstånd under denna tid. Om du upplever ett tekniskt problem på ESTA:s webbplats kan du prova följande:

a) Rensa webbläsarens cacheminne.

b) Gå tillbaka till ESTA:s webbplats.

c) Prova att ansöka igen.

Om ovanstående steg inte fungerar kan du prova att använda en annan webbläsare, dator eller plats, till exempel från ditt arbete eller ett annat område som har en säker och stabil internetanslutning. Du kan också prova att använda en mobil enhet som är ansluten till 3G, 4G eller 5G. Om dessa alternativ inte fungerar kan du kontakta ditt reseföretag för hjälp.

Customs and Border Protection utför regelbundna uppdateringar på ESTA:s webbplats av olika skäl. Uppdateringar är nödvändiga för att säkerställa att tekniken som stödjer ESTA fungerar optimalt. Det innebär bland annat att säkerställa maximal säkerhet för betalningsprocesser, sökandes datalagring, datakontroller och andra funktioner som stödjer pågående ärenden från resenärer runt om i världen samt åtgärda problem på eventuella säkerhetshinder som rör resenärer som ska resa till USA. En uppdatering kan till exempel vara extra fält på betalningssidan som verifierar kreditkortsbetalningar eller extra fält på ansökningsformuläret som begär information om tidigare besök på icke-amerikanskt territorium.

Sökande som vill slippa att ständigt kontrollera ESTA:s webbplats kan ansöka hos en tredje part som sparar och skickar in uppgifterna till myndigheternas system när webbplatsen åter är i drift, oftast till en högre kostnad som man kanske skulle vilja undvika.

På grund av oförutsägbara driftstopp på ESTA:s webbplats rekommenderas resenärer att ansöka om resetillstånd ett par veckor innan avresan. Den är inte ovanligt att ansökningar hamnar i pending-status upp till 72 timmar innan ett beslut har fattats. Därför bör resenärer skicka in ESTA-ansökan minst 72 timmar innan avresan.

Resenärer avråds från att vänta till sista minuten för att undvika att utsätta sig för en obehaglig situation vid ett eventuellt avslag. För att undvika reseproblem bör resenärer ansöka om ESTA minst några veckor eller månader innan avresan eftersom möjligheten finns att man får avslag på sin ESTA-ansökan och man då måste ansöka om visum i stället.

Om du har ett pass från ett land som är undantaget från viseringskravet som t.ex. Storbritannien, Irland, Australien, Nya Zeeland eller annat västeuropeiskt land och vill erhålla ett ESTA för turist-, affärs-, medicinska eller transitändamål, kom igång med din ansökan, annars, gå till vanliga frågor för att läsa mer om ESTA

Ansök om ESTA

Dela med sig

FacebookTwitterGoogle+Youtube

Ansök om ESTA

ESTA är ett obligatoriskt resegodkännande för resenärer som reser till USA med flyg eller båt för turism, genomresa (transit) eller affärsbesök under högst 90 dagar.

Ansök om ESTA

Tweets